CD & DVD

CD Rinaldo
Händel
Rinaldo – HDB

“…Después de la fantástica Atalanta en el Serse citado, la italiana se mide con un personaje mejor conocido, destinatario de arias emblemáticas como “Lascia ch’io pianga”, en las que está sobresaliente. Aunque sorprende un timbre más bruñido frente al prototipo luminoso y angelical (incluso demasiado ligero) al que estamos acostumbrados, la soprano luce, como suele, una vocalización fácil y delicada (“Augelletti che cantate”), lejos del sauce llorón en que caen algunas (Cotrubas) pero también del almíbar azucarado (Bartoli)…”
Mundoclasico.com

Read more

Händel, Rinaldo – HDB

01. Arie “Combatti da forte”
02. Arie “Augelletti che cantate”
03. Arie “Lascia ch’io pianga”

“…La voix de Francesca Aspromonte est pleine, ronde, bien projetée : elle lui permet ainsi de faire d’Almirena autre chose qu’une oie blanche plaintive et timide – ce qui ne l’empêche pas pour autant d’être fort émouvante dans les pages élégiaques. La chanteuse évite cependant de dramatiser le personnage à l’excès si bien que son interprétation devrait satisfaire à la fois ceux qui n’aiment pas les voix trop légères dans ce rôle, et ceux qui ne goûtent guère la surcaractérisation et certains excès expressifs de Cecilia Bartoli (version Hogwood)…”


Premiereloge.fr

Handel Serse
Handel
Serse- Deutsche Grammophon

“Francesca Aspromonte’s blithe, fresh-toned Atalanta is keenly alive to the moments of tenderness, even melancholy, that add depth to the character. This Atalanta is no mere flirt. Aspromonte also gives an object lesson in the pointing and colouring of the Italian text.”

Gramophone

Read more

Handel, Serse – Deutsche Grammophon

01. Arie “Sì sì mio ben”
02. Arie ” Un cenno leggiadretto”
03. Arie “Dirà che amor per me”

“…Francesca Aspromonte se está imponiendo como una de las voces italianas más interesantes para el barroco y su encantadora Atalanta, con una vocalización fácil, solo lo confirma, rivalizando como seconda donna con la prima…” 

Mundoclasico

Prologue big
Francesca Aspromonte
Prologue – Pentatone

Overall, however, this is a disc that delights on so many levels. It not only brings together examples of a musico-dramatic form that has been largely ignored, but also acts as wonderful showcase for Francesca Aspromonte and her prodigious talent, and is accompanied by the splendid playing of Il pomo d’oro.

Read more

Francesca Aspromonte, Prologue – Pentatone

01. Rossi, “Il Palagio d’Atlante” prologo
02. Caccini , “Euridice” prologo
03. Cavalli, “Eritrea” prologo

“…Aspromonte’s diamantine timbre, rich, expressive palette and outstanding care for words make her an ideal mistress of ceremonies…”

The Sunday Times

“… Aspromonte sings with a full, rich tone and a powerful expressive range that transcends the usual pure vocals and constrained emotions of many early music performances, and Onofri’s consort provides a luminous and shimmering backdrop (…). Highly recommended…”

Allmusic

Recordings
Rossi, L’Orfeo – DVD/Bluray – Harmonia Mundi

Witness an historic occasion, as one of the first operas ever staged in France. Raphaël Pichon brings his expertise in early music as he conducts his own Ensemble Pygmalion and a cast of established young soloists.

Commissioned by Cardinal Mazarin in 1646 for the Carnival of the following year, the loss of Rossi’s own wife during the composition adds a deeply personal element to the Orpheus story.

Rossi, L’Orfeo – DVD/Bluray – Harmonia Mundi

“Nous l’avions découverte à Venise dans l’Eritrea, Eurydice lui offre aujourd’hui un rôle à sa mesure : Francesca Aspromonte est la révélation de cet Orfeo et le public ne s’y trompe pas, qui l’ovationne avec un surcroît d’enthousiasme. Le soprano calabrais s’épanouit dans tous les registres, avec une égale justesse, et possède un charisme fou. Difficile d’exister face à de tels tempéraments.”

forumopera.com

“Le rôle très développé de son épouse permet de s’épanouir tout le talent de Francesca Aspromonte, magnifique soprano et actrice investie, dans la joie innocente des premiers instants comme à l’heure poignante de son agonie ; difficile de ne pas avoir les yeux (et les oreilles) d’Orphée pour une telle Eurydice.”

forumopera.com

Monteverdi, I 7 peccati capitali - Alpha Classics
Monteverdi, I 7 peccati capitali – Alpha Classics

To mark the 450th anniversary of Monteverdi’s birth, Cappella Mediterranea wishes to pay homage to Monteverdi in a programme of compositions on the universal theme of the sins and the virtues, which is a constant in his operas, his madrigals and the Selva morale.

Read more

Monteverdi, I 7 peccati capitali – Alpha Classics

01. Arie “Speranza, tu mi vai”
02. Arie “Ardo e scoprir”
03. Arie “O ciechi il tanto affaticar che giova”

“On retrouve également avec non moins de plaisir la soprano Francesca Aspromonte, cette fois en Poppée vive, pimpante, mais loin d’être innocente. On se prend à rêver pour elle d’un Couronnement où, assurément, elle n’aurait pas besoin de Néron pour être couronnée.

le-babillard.fr

haydn 2032
Haydn 2032, Vol.3, Solo e pensoso – Alpha Classics

Looking ahead to the 300th anniversary of the birth of Haydn in 2032, the Joseph Haydn Foundation of Basel has joined forces with the Alpha Classics label to record all of the composer’s 107 symphonies.

This ambitious project is placed under the artistic direction of Giovanni Antonini, who now presents the third volume, after two previous issues that attracted great attention and received numerous awards, including the Echo Klassik Prize 2015 for the ‘best orchestral recording’ of the year.

Read more

Haydn 2032, Vol.3, Solo e pensoso – Alpha Classics

01. Symphony No.42, moderato e maestoso
02. L’isola disabitata, overture
03. Aria “Solo e pensoso”

“On se réjouit enfin d’entendre, dans l’aria « Solo e pensoso », l’excellente soprano Francesca Aspromonte, assurément l’une des grandes d’aujourd’hui.

L’émission est claire, comme d’une exceptionnelle facilité, le timbre est beau, le texte toujours bien articulé, la ligne magistralement conduite, et là encore, l’on se laisse porter par les fines inflexions apportées à chaque phrase.

Voilà qui semble nous dire « ce n’est pas parce qu’on est en 1798 que les affetti sont morts.”

le-babillard.fr

alessandro-Stradella-santa-editta
Stradella, Santa Editta – Arcana

With this third installment of the Stradella Project, Andrea De Carlo and Ensemble Mare Nostrum continue the exploration of the oratorio output, following the recent rediscovery of San Giovanni Crisostomo.

Read more

 

Stradella, Santa Editta – Arcana

01. Terzetto “O come si mira sovente”
02. Terzetto “Noi sirene siamo all’alme”
03. Duetto “Bella luce del ciel che discende”

“Ainsi rayonne l’irrésistible Francesca Aspromonte, Nobiltà (Noblesse) d’une diction mordante, incisive, naturelle qui rétablit aussi ce génie des récitatifs qui caractérise Stradella”


classiquenews.com

pasquini_photo_0
Pasquini, La sete di Christo – Christophorus

The importance of the musician Bernardo Pasquini is well known to all those who dedicate themselves to the study of the harpsichord or organ.
His vocal music, on the other hand, consisting primarily of cantatas, operas and oratorios, is far less known. But it includes true gems of vocal art from the late Roman Seicento.

Read more

Pasquini, La sete di Christo – Christophorus

01. Arie “Divin frutto”
02. Arie “Tu creasti”
03. Arie “Da chiodi pungenti”

“…Francesca Aspromonte’s fresh-voiced Virgin sings deliciously in counterpoint to succinct string ritornellos in music that ebbs and flows gracefully and emotively, and she concludes the oratorio with a deeply affecting musical evocation of the Pietà…”

prestoclassical.co.uk

“… A priori, el atractivo de este disco se me antojaba en la participación de la joven soprano Francesca Aspromonte, cuyo salto a la fama, si así se puede calificar, se ha debido a su intervención en algunas producciones recientes de Leonardo García Alarcón, por un lado, y de Raphaël Pichon, por otro. Su voz, extraordinariamente sensual y dulce, no deja a nadie indiferente. El rol que tiene en este oratorio (María) le viene como anillo al dedo….”

elartedelafuga.com

error: Content is protected !!